Startup Academy Bootcamp 2020: conectăm startup-urile locale cu fondatorii de business-uri, investitorii și consultanții

12 October, 10:10

Startup-urile din Moldova care dezvoltă produse și servicii inovatoare beneficiază de mai multe oportunități. Pentru a susține dezvoltarea antrepenoriatului în Moldova, proiectul TEKWILL organizează multiple evenimente și proiecte dedicate instruirii antreprenorilor din Moldova.

Startup Academy Bootcamp este unul dintre programele de accelerare, la care recent, la Chișinău, și-au dat întâlnire 11 experți în domeniu cu antreprenorii locali. 8startup-uri au intrat în bootcamp-ul derulat online - un instrument excelent de scalare, în condițiile în care startup-urilor le-a fost oferit accesul absolut gratuit la un întreg ecosistem în care s-au aflat fondatori de business-uri, investitori și consultanți. Bootcamp-ul este organizat de Programul Startup Moldova, implementat în cadrul proiectului TEKWILL, cu susținerea Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Suedia.

Ana Chirița, directoarea proiectului TEKWILL: „Ideea de la care am pornit a fost să le oferim antreprenorilor o experiență utilă și să contribuim la crearea unor rețele de cunoștințe și inspirație pentru antreprenori. Acest program le-a pus la dispoziție participanților un set complex de workshop-uri din care au învățat despre principiile de lansare a afacerii, identificarea și explorarea avantajelor de pe piețele-țintă, obținerea accesului la finanțări etc. Bootcamp-ul reprezintă o oportunitate excelentă de a obține cunoștințe practice de la profesioniști în domeniu și de a stabili conexiuni cu organizatorii, partenerii și mentorii Startup Academy, care i-au îndrumat pe participanți spre a-și crește afacerea în timp rapid. Astfel, contribuim la accelerarea antreprenoriatului local, iar startup-urile care au curajul să adopte inovații și să-și folosească în mod inteligent ideile, vor fi capabile ulterior să construiască afaceri cu impact local, regional sau internațional.”

Startup Academy Bootcamp – platformă de conectare a startup-urilor cu investitorii și experții în domeniu

Participanții din ediția 2020 a Startup Academy Bootcamp, au avut ocazia să-și îmbunătățească abilitățile și cunoștințele antreprenoriale alături de 11 mentori calificați: 4 mentori locali și 7 mentori internaționali din România, Federația Rusă, Republica Cehă, Georgia și Ungaria. Printre ei se numără și Răzvan Atim, reprezentantul UiPath – startupul devenit „unicorn”, a cărui valoare a fost estimată la 10.2 milioane de dolari în 2020. Pe parcursul celor 3 zile, tinerii antreprenori și-au prezentat afacerile și au primit feedback personalizat, în urma căruia își vor perfecționa obiectivele de dezvoltare a startup-urilor lor.

Alina Rozanova, Director Exectiv, TouchPlatform, Georgia: „Câteva aspecte sunt extrem de importante în prezentarea unei afaceri, astfel încât să persuadăm investitorii: accent pe domeniul ales, să fie unul stabil și cu potențial rapid de creștere, profitul – trebuie să putem demonstra că banii investiți vor aduce profit, menționăm și despre analiza de piață, cifre exacte, deoarece statisticile demonstrează că investitorii sunt mai dispuși să aloce finanțe companiilor care deja au un prototip de produs/serviciu. Un rol important îl joacă și echipa, investitorii acordă atenție echipei și fondatorilor afacerii, urmăresc să fie implicați, sinceri și ambițioși. Și, cireașa de pe tort, pitch-ul. Un aspect decisiv constă în prezentarea impecabilă a planului de afaceri, și argumente exacte asupra necesităților financiare și utilizarea fondurilor.”

Pentru cei în căutare de extindere pe noi piețe, Europa este, fără îndoială, o platformă plină de oportunități, sugerează experții. În anul trecut, în UE au fost înființate aproximativ 2,300 de startup-uri, cele mai multe fiind în domenii precum tech, greentech sau fintech. Într-un studiu realizat în 2019, 64% dintre fondatorii de startup-uri europene au declarat că preferă Europa pentru a-și lansa afacerea, în detrimentul altor continente. Cele mai puternice ecosisteme de startup-uri pot fi întâlnite în Marea Britanie, Germania sau Franța. Fondatorii de startup-uri consideră că talentul și raportul calitate-preț sunt principalele puncte forte ale Europei.

Tamás Békási, Manager proiect,eitHealth: „Să-ți extinzi afacerea în UE este o decizie importantă și curajoasă. Dar trebuie să urmărești câteva aspecte, cum ar fi resursele energetice sau fintech care sunt diferite în fiecare țară, înainte de a-ți alege publicul-țintă. De asemenea, trebuie să cunoști bine restricțiile GDPR pentru țara respectivă. În ultimii ani, antreprenoriatul social - proiecte axate pe climă, sănătate, agricultură- este încurajat și veți găsi multe resurse publice ce vor finanța idea voastră.”

Alte sesiuni interactive au inclus workshop-uri pe teme precum strategii de menținere a clienților, arta prezentării, metode de cercetare a pieței/investitorilor, strategii de strângere de fonduri și unități economice (costuri, încasări, profit). La ateliere de pitching, atât antreprenorii, cât și mentorii au răsfoit idei creative și reformatoarea de care are nevoie un startup pentru a construi și a oferi un pitch captivant.La final, participanții și-au prezintat ideile în fața panelului de experți.

Dumitru Albot, co-fondator SMARTEST: „Nu există succes care să apară peste noapte. Totul depinde de perseverența ta și timpul dedicat, ani de încercări și riscuri, care, într-un final, vor da rezultate importante. StartupBootcamp este sistemul care poate diminua semnificativ traiectoria de învățare, dar și accelera rezultatele scalabile, iar asta te ajută să ai mai multă claritate în călătoria prin sfera antreprenoriatului.”

Descoperă startup-urile participante!

Startup-urile participante la bootcampse numără printre cele mai active și mai inovativestartup-uri din ecosistemul antreprenorial local.

Teleportravel – o platformă online de călătorie, unde oricine își poate împărtăși traseele, iar turiștii pot găsi locuri noi și neexplorate în Moldova.Proiectul își propune ca prin intermediul platformei Teleportravel, care conține un ghid online și Messenger, fiecare turist să aibă oportunitatea să povestească experiențele sale turistice și altor călători entuziaști.

Agricos – o piață online pentru producătorii locali și fermierii mici/mijlocii, unde își pot vinde produsele direct consumatorilor. De asemenea, fermierii au posibilitatea de a vinde direct consumatorilor B2B și câștiga cu cel puțin 15% mai mult, primind comenzi fără a părăsi terenul agricol.

WOOP – o mască de protecție transparentă și reutilizabilă, care își propune să rezolve problemele de comunicare și de poluare ce ies la iveală în urma folosirii actualelor măști chirurgicale pentru prevenirea răspândirii virusului Covid-19. Pentru producerea în masă a măștii WOOP sunt necesare peste 150 000 de dolari, motiv pentru care echipa de inventatori a lansat o campanie de strângere de fonduri pentru a lansa pe piață produsul inovativ.

EAGRIASSIST - o platformă de tranzacționare web care unește fermierii agroalimentari locali și actori comerciali pentru dezvoltarea comerțului cu produse agricole.

SMARTEST - o platformă educațională în care elevii de liceu își evaluează lacunele în cunoștințe și se pregătesc pentru examene. SMARTEST combină cele mai bune practici psihopedagogice cu soluțiile IT pentru o eficiență maximă în instruirea elevilor și pregătirea psihologică în situația de a trece examenele.

Appzi- un instrument pentru feedback, ușor de utilizat, care va ajuta antreprenorii să afle sugestii și feedback despre produsele lor. Respectivul feedback poate fi apoi gestionat de întreaga echipă de proiectare sau dezvoltare folosind portalul de gestionare a feedback-ului Appzi.

iBeauty–o aplicație prin care se pot face rezervări pentru saloanele/magazinele de frumusețe. ibeauty evoluează practicile industriei de înfrumusețare și reinventează modul în care consumatorii moldoveni văd industria frumuseții.

Kickly - o aplicație online care facilitează asociațiile sportive să realizeze grafică la un nivel superior la costuri mai mici, prin utilizarea unor template-uri prestabilite ce vor înlesni realizarea imaginilor grafice.

Invatonline.ro - platformă educațională online pentru îndrumare individuală, ce folosește instrumente de conferințe web concepute pentru elevi și profesori. Construită pe modelul crowdsourcing-ului, platforma își propune să îmbine conținutul educațional și să coreleze materialul diferitor discipline școlare la programele actuale.

Gustos.Life – Este platformădigitală destinată degustărilor virtuale de vin. Fiind localizați oriunde în lume, utilizatorii Gustos.Life, printr-un simplu click pot investi, revinde și în cele din urmă, oferi un cadou de orice marcă de vin produs la nivel global.

Despre proiectul TEKWILL

Startup Academy Bootcamp parte a Programului „Startup Moldova”, s-a desfășurat în perioada 30 septembrie – 02 octombrie. Acesta este implementat de ATIC în cadrul Proiectului TEKWILL cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională și a Suediei. „Tekwill" a fost creat în anul 2017 ca Centru de Excelență al sectorului ICT din Moldova, având drept scop principal alinierea domeniului la cerințele curente ale pieței. Pentru a continua să contribuie la creșterea competitivității industriei IT și a altor sectoare strategice ale economiei, centrul și-a extins domeniile de activitate, devenind în 2019 un proiect complex la nivel național, cu sloganul „Revoluția începe!" Obiectivul de bază al Proiectului TEKWILL, în calitatea sa de platformă dedicată progresului sectorului IT, este de a asigura un impact major asupra dezvoltării economice a țării, prin îmbunătățirea capacităților antreprenoriale și educaționale ale societății, dar și prin sporirea potențialului de cercetare și dezvoltare al instituțiilor de învățământ, în conformitate cu cererea de pe piața IT.

 

Login

Register