Bazaar e-commerce: Aspecte fiscale ale activității de antreprenor în mediul online

12 July, 11:10

Desfășurarea comerțului electronic presupune respectarea unor aspecte și cerințe ale legislației fiscale, pe care fiecare antreprenor trebuie să le cunoască. Și pentru ca impactul acestora să fie pozitiv asupra afacerii, este necesar ca reprezentanții micului business să respecte normele legislației cu privire la documentarea tranzacțiilor electronice cu mărfuri și servicii, să aplice corect modalitățile de plată în cadrul e-commerce, dar și să se supună sistemului de impozitare din țară. Toate acestea, dar și alte aspecte fiscale ce țin de desfășurarea unei activități de succes în comerțul electronic, au fost discutate de către experți, în cadrul unei noi ediției BAZAAR E-commerce.

Sistemul de impozitare și taxe

Sistemul de impozite și taxe în Moldova include: taxe și impozite de stat ( impozit pe venit, TVA, taxa vamală, impozit privat, impozit pe avere, taxe rutiere) și taxe și impozite locale (impozit pe bunuri imobiliare, taxe pentru amenajarea teritoriului, taxe de plasare a publicității, taxa de piață, etc). Cele mai importante impozite pe care antreprenorii trebuie să le achite sunt impozitul pe venit și taxa pe valoarea adăugată. Impozitul pe venit se achită din profitul global, care include profiturile obținute în Republica Moldova, inclusiv din afara țării pentru activitatea pe teritoriul țării, dar și profiturile obținute în afara Republicii Moldova.

În cazul personelor fizice și juridice rezidente ale Republicii Moldova, care desfășoară activitate de antreprenor, cota impunerii impozitului pe venit este de 12% din profit. Agenții economici care nu sunt înregistrați ca plătitori de TVA, cu venituri anuale care nu trebuie să depășească 1,2 mln de lei, cota impunerii impozitului pe venit este de 4% din toate veniturile din activitatea antreprenorială.

Fluxul documentelor în comerțul electronic

În comerțul electronic, la fel ca și în comerțul fizic, documentarea trazacțiilor trebuie efectuată conform legislației. Legea Contabilității și Raportării Financiare prevede că toate tranzacțiile din interiorul unei companii trebuie documentate, pentru că altfel nu le putem introduce în fiscalitate. Există posibilități când compania trebuie să emită fie documente primare, fie documente primare cu regim special ( care se întocmesc pentru anumite tipuri de tranzacții, printre care transmiterea dreptului de proprietate asupra comerțului mărfurilor). În e-commerce, legislația prevede că pentru majoritatea tranzacțiilor electronice trebuie să fie folosite documente primare cu regim special. În cazurile în care se folosesc alte forme de documente primare, acestea trebuie să fie elaborate și aprobate de către o entitate și atașate politicilor contabile ale entității.

Vânzare – putem avea o comandă, o ofertă clientului și ca urmare putem încheia o formă de contract.

Livrare – în cazul în care avem o flotă proprie, trebuie să pregătim o serie de documente care urmează să fie utilizate de către livrator. Dacă IMM-urile nu dispun de o flotă proprie, trebuie să întocmească un contract cu un curier, Poșta Moldovei sau cu un alt intermediar. Din moment ce marfa părăsește identitatea, trebuie documentată ieșirea. Același lucru trebuie efectuat și atunci când produsul este livrat – o confirmare documentată a livrării. În calitate de acte folosim facturi fiscale, foi de însoțire, avize fiscale, foi de itinerar.

Achitare – este necesar să specificăm modalitatea de achitare ( numerar, transfer bancar, prin intermediul servicilor de plăți electronice). În funcție de modalitate, trebuie să ne asigurm că avem bon de casă, extrase bancare, conturi de plată, facturi.

Emiterea facturii fiscale – Codul Fiscal face o excepție în cazul comerțului electronic, iar emiterea facturii fiscale nu este obligatorie către cumpărători. Chiar dacă nu se emite factura fiscală, tranzacția de vânzare trebuie să fie documentată corespunzător în contabilitate, prin acte de primare-predare.

Taxe și impozite asociate importului și exportului de mărfuri și servicii

Toate importurile de mărfuri sunt supuse unei taxe pe valoarea adăugată de 20%. Există o categorie de produse care, însă, sunt scutite de TVA. În funcție de tipul mărfurilor, taxele vamale variază între 0% -20%, iar în funcție de cantitatea de mărfuri importată, taxele se stabilesc adițional. Datorită politicii de protecție a producătorilor locali, instituțiile abilitate pot stabili o taxă vamală mai mare pentru a proteja producătorii autohtoni de importurile masive de anumite mărfuri și materie primă. Serviciul Vamal de Stat încasează o taxă de 0,4% pentru proceduri vamale furnizate (devamare, perfectarea documentelor).

Și în cazul exporturilor de mărfuri, antreprenorii vor achita o taxă de 0,4% pentru procedurile vamale. Exportatorii trebuie să ia în considerare și taxele pe care le are țara în care este exportată marfa.

În cazul trimiterilor poștale internaționale, cu o valoare de până la 1.000 de euro, legislația prevede că antreprenorii pot să depună o singură declarație vamală lunară pentru toate mărfurile expediate în baza permisului de declarare periodică al Serviciul Vamal.

În susținerea micului business de a trece mai ușor peste transformarea digitală, Startup Moldova și ADCENTER au lansat programul BAZAAR E-commerce. Platforma presupune o serie de evenimente pentru comunitate, unde sunt evaluate de către specialiști în domeniu, soluții pentru business: IT, logistică, marketing, procese interne, resurse umane, etc. BAZAAR E-commerce este susținut de către Agenția statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Suedia în cadrul proiectului TEKWILL.

Mai multe detalii pot fi aflate AICI.

Login

Register