BAZAAR E-commerce: 5 aspecte legale de care să ții cont în comerțul electronic

10 June, 21:00

 

Comerțul electronic a schimbat conceptul economiei de până acum, acesta depășind în momentul actual granițele țării și extinzându-se cu rapiditate în întreaga lume. Acesta reprezintă activitatea de cumpărare sau vânzare prin intermediul transmiterii de date la distanță, iar utilizarea tuturor mijloacelor electronice pentru participarea la o activitate de comerț online este numită tranzacție electronică. Cât de siguri suntem încheind contractele electronice? Cum repectăm protecția datelor cu caracter personal? Ce obligații avem ca și agenți economici care desfășoară e-commerce? La acestea dar și alte întrebări au răspuns experții BAZAAR E-COMMERCE.

 

Comerțul electronic din punct de vedere juridic

Din punct de vedere legal, comerțul electronic este o activitate de întreprinzător a persoanelor fizice și juridice de vânzare a bunurilor, executarea comenzilor sau prestarea servicilor, și care sunt efectuate prin intermediul comunicării electronice sau a platformelor electronice. Ca în cazul comerțului tradițional, desfășurarea comerțului online necesită existența unei forme de exercitare a activității, notificarea activității de comerț și respectarea Legii privind protecția consumatorilor.

 

Contractele online cu consumatorii

În cazul magazinelor online, între consumatori și comercianți se stabilesc contracte la distanță. Orice tip de acord ( de a apăsa un buton, de a comanda un produs, de a accepta comunicarea prin e-mail sau alte canale) și orice comandă făcută de consumator care produce efecte obligatorii reprezintă contracte încheiate între cele două părți. Astfel de contracte se realizează exclusiv prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță. Dacă un contract urmează a fi încheiat prin intermediul mijloacelor electronice, prestatorul are obligația să pună la dispoziția consumatorului pașii tehnici care trebuie urmați pentru a încheia contractul, dar și mijloacele tehnice pentru identificarea și corectarea erorilor comise la introducerea datelor înainte ca cealaltă parte să facă oferta sau să accepte oferta.

 

Obligațiile comercianților în e-commerce

Orice contract încheiat la distanță prevede dreptul consumatorului de a returna produsul timp de 14 zile. În cazul produselor deteriorate, termenul de returnare este de până la 2 luni, excepție fac produsele alimentare și serviciile personalizate. În online, vitrina, invitația de a cumpăra, plasarea comenzii, modul de a plăti, operațiunile de livrare trebuie să fie adevărate, deschise și accesibile pentru consumatori.

 

Datele cu caracter personal în comerțul electronic

Din perspectiva legislației naționale, sunt considerate date cu caracter personal în comerțul online orice informație care identifică o persoană fizică în mediul online, orice număr de identificare sau orice elemente specifice identității. Acestea pot fi datele consumatorilor la plasarea comenzilor, datele persoanelor abonate la comunicările comerciale, datele clienților CRM (Customer Relationship Management), datele vizitatorilor paginilor de socializare, etc. În calitate de operatori de date, furnizorii sunt obligați să se înregistreze la autoritatea națională ca operatori de date, să implementeze o politică de securitate a datelor, să obțină comsimțământul persoanelor care oferă aceste date și să autorizeze transferurile transfrontaliere.

 

Procesarea corectă a datelor cu caracter personal în comerțul electronic

Datele cu caracter personal trebuie să fie exacte, actualizate și prelucrate corect. Acestea necesită să fie stocate într-o formă care permite identificarea subiecților pe o perioadă care nu depășește perioada necesară atingerii scopurilor în care sunt prelucrate. Furnizorii de servicii și produse sunt obligați să asigure securitatea datelor, inclusiv împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale și împotriva pierderii, distrugerii sau a deteriorării accidentale. Un furnizor de servicii online este din start și un furnizor de date. În relația dintre furnizor și intermediar (serviciile de curierat), cel din urmă este obligat să urmeze toate măsurile tehnice și organizatorice în condițiile impuse de furnizor și nu are voie să devieze de la ele.

Prelucrarea de date trebuie să fie făcută corectă și trebuie să corespundă prevederilor legale. O prevedere abordată corect arată că operatorul de date a identificat motivul de prelucrare a datelor.

Mai multe recomandări ale experților pot fi urmărite aici.

 

În susținerea micului business de a trece mai ușor peste această transformare, Startup Moldova și ADCENTER au lansat programul BAZAAR E-commerce. Platforma presupune o serie de evenimente pentru comunitate, unde sunt evaluate de către specialiști în domeniu, soluții pentru business: IT, logistică, marketing, procese interne, resurse umane, etc. „BAZAAR E-commerce” este susținut de către Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Suedia în cadrul Proiectului TEKWILL.

Login

Register